جیمی هندریکس

وبلاگ تخصصی موسیقیدان نامدار جیمی هندریکس

جیمی هندریکس

وبلاگ تخصصی موسیقیدان نامدار جیمی هندریکس

جنجال انتشار یک فیلم : او جیمی هندریکس است؟


زندگی خصوصی هنرمندان بزرگ همواره یکی از عرصه های مناقشه و بحث عمومی در جوامع مختلف بوده است.


بسیاری از مردم تشنه شنیدن و خواندن خبرهایی در این زمینه اند. اما این که زندگی شخصی هنرمندان مطرح تا چه حد به آثار آنان مربوط می شود؛ این که قضاوت بر سر روابط خصوصی در قضاوت بر سر آثار هنری این هنرمندان تا چه میزان می تواند دخیل باشد، این که شایعات و خبرهای حول و حوش آنان تا چه حد صحت دارند؛ بحثی است طولانی که نه فقط در ایران که در همه کشورها همچنان طرفداران و مخالفانی دارد.


با معیار قرار دادن «اخلاق اجتماعی» متداول، کم نیستند هنرمندان بزرگی که زندگی شخصی مغایر و یا متفاوت با آثار خود داشته اند.


برخی در قضاوت های خود درباره این هنرمندان نه آثار آنان که زندگی آنها را ملاک قرار می دهند و گروهی دیگر معتقد به جداسازی این دو عرصه از هم هستند.



خبر انتشار ویدئوی پورنوگرافی از جیمی هندریکس، اسطوره موسیقی راک که در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۰ در هتل سمرقند لندن، در سن ۲۷ سالگی درگذشت، بار دیگر نشان داد که زندگی خصوصی این گونه هنرمندان و وقایع راست یا دروغ مربوط به آنها، هنوز هم زیر ذره بین افکار عمومی و قضاوت های مردم و رسانه ها است.


نیویورک تایمز اعلام کرد که شرکت تهیه فیلم های پورنو، به نام Vivid Entertainment در کالیفرنیا از سه شنبه آینده فیلم ویدئویی از جیمی هندریکس را برای فروش بر روی اینترنت خواهد گذاشت که ظاهرا رابطه جنسی این خواننده و گیتاریست معروف با دو زن در آن به تصویر کشیده شده است.


سخنگوی شرکتی که این فیلم را منتشر کرده، گفته است این فیلم هشت میلیمتری، از یک کلکسیونر خریداری شده که پیشتر، این فیلم را بر روی سایت «ای بی» قرار داده بود تا آن را بفروشد، اما موفق به این کار نشده بود.


به گفته وی در این فیلم یازده دقیقه ای، رابطه جنسی هندریکس با دو زن در اتاق کم نور هتلی دیده می شود.


استیون هیرش، معاون شرکت Vivid Entertainment در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: «این فیلم نشان می دهد که جیمی هندریکس، نه تنها یک ستاره راک که ستاره پورنو هم بوده است.»


چهره کامل هندریکس در این فیلم تنها به مدت چند ثانیه، آن هم هنگامی که چشمان بسته ای دارد نمایش داده می شود.


در صحنه دیگری از این فیلم بی صدا، نیم رخ گذرایی از او به نمایش گذاشته می شود اما دستان او و انگشترهایش چندین بار از نزدیک نشان داده می شوند.


برخی واقعیت این فیلم چهل ساله و هویت هندریکس را تائید کرده اند.


خانم سیتنیا آلبریتون که هندریکس را از نزدیک می شناخته و اکنون ۶۱ ساله است می گوید: «استخوان بندی صورت، چشمان قهوه ای و سبیل او که در ۱۹۷۰ به همین شکل بود، همه درست هستند.»


انتشار این خبر و تائید هویت هندریکس در این فیلم با عکس العمل مخالف زندگینامه نویسان و نزدیکان وی روبرو شد.


چارلز ر. کراس، نویسنده کتاب «اتاقی پر از آینه»، زندگینامه جیمی هندریکس، در مورد هویت هندریکس در این فیلم شک دارد. آقای کراس می گوید: «چهره و دماغ مرد نمایش داده شده در این فیلم متعلق به هندریکس نیست؛ علاوه بر این، مرد، انگشترهای بیشتری از هندریکس بر انگشتان خود دارد.»


کتی اچینگهام که در دهه شصت میلادی یار نزدیک جیمی هندریکس بوده و اکنون شصت ساله است نیز به نیویورک تایمز گفته است که این فرد هندریکس نیست.


او می گوید: «صورت مرد موجود در فیلم کشیده تر و موهای او بر پیشانی، کم پشت تر از جیمی است.»


او که در یک مکالمه تلفنی صحبت می کرد می افزاید: «جیمی در زندگی شخصی خود خیلی خجالتی بود.»


این خبر و خبر مشابه دیگری که چندی پیش درباره فیلم کوتاهی از عشقبازی مریلین مونرو، ستاره فقید هالیوود با یک مرد ناشناس منتشر گردید، بحث های تازه ای را درباره زندگی خصوصی هنرمندان، اسطوره سازی و نابودی اسطوره ها از طریق انتشار چنین خبرهایی، دامن زده است.


به تازگی خبری منتشر شد که بر پایه آن فردی ناشناس فیلمی از سکس دهانی مریلین مونرو را در یک حراج به مبلغی بیش از یک میلیون دلار خرید تا مانع از توزیع فیلم شود.


آیا تائید و یا تکذیب این خبرها تاثیری بر قضاوت هنری کار هنرمندان خواهد گذاشت؟ آیا می توان به چنین حواشی هایی اعتماد کرد؟ آیا می توان نگاه مردم به هنرمندان محبوبشان را با تحریک احساسات اخلاقی شان تغییر داد؟


این ها سئوالاتی هستند که ظاهرا همچنان به روز مانده اند.


منبع : هرمز فرهمندی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد