جیمی هندریکس

وبلاگ تخصصی موسیقیدان نامدار جیمی هندریکس

جیمی هندریکس

وبلاگ تخصصی موسیقیدان نامدار جیمی هندریکس

بیوگرافی جیمی هندریکس jimi hendrix


جیمی هندریـــکس جیمز مارشال هندریکس روز ۲۷ نوامبـــر سال ۱۹۴۲ در سیاتل بـــه دنیا آمد. هندریکس را تواناترین گیتاریست در سبک راک میدانند و بدون تردید یکی از مؤثرترین چهره ها در نوازندگی گیتـــار الکتریک .
او هیچگاه استادی نداشت و باوجود اینکه چپ دست بود ؛ از گیتار راست دستها استفاده میکرد.و چندی پیش بعنوان برجسته ترین و تاثیر گذارترین گیتاریست در جهان شناخته شد
او به موسیقی بلوز عشق میورزید و از بزرگانی مانند : بی بی کینگ مادی واترز و رابرت جانسون بسیار تأثیر گرفت.به دلیل اینکه نمیتوانست موسیقی را از روی نت بخواند ؛ بهتر از هر کسی موسیقی را به صورت سماعی یا گوشی میشناخت.
در تابستان ۱۹۵۸ پدرش آل برایش یک گیتار آکوستیک دست دوم به قیمت ۵ دلار خرید .او پس از چند ماه تمرین ؛ در همان سال به اولین گروهش ملحق شد که این همکاری ۳ ماه ادامه یافت. سال بعد ؛ پدر با دیدن پیشرفت شگفت انگیز او ؛ برایش یک گیتار برقی تهیه کرد.
جیمی در همان سال به ارتش پیوست و در آنجا با بیلی کاکس آشنا شد.او نوازندۀ گیتار باس بود که جیمی بسیاری از پله های ترقی را به همراهش طی کرد. جیمی در ۱۹۶۲ از ارتش اخراج شد و پس از آن نوازندگی برای گروهها و هنرمندان مختلفی را آغاز کرد.مانند : تینا ترنر ؛ سام کوک و برادران آیسلی.
اما او یک ساختار شکن بود و نمیتوانست با نظم حاکم بر این گروهها کنار بیاید.بنابراین خود گروهی به نام : Blues Slamos در سال ۱۹۶۵ در نیویورک تشکیل داد و در آن به نوازندگی گیتار لید پرداخت.

او خود را در آن زمان جیمی جیمز نامید. هندریکس در سال ۱۹۶۶ با چاس چلندر آشنا شد.چلندر پس از آنکه اجراهای تحسین برانگیز جیمی جیمز و گروهش را دید از او دعوت کرد که به لندن برود و با حمایت او گروهی جدید تشکیل دهد همه کارها طبق روال پیش میرفت.
چلندر ابتدا نام هندریکس جوان را از جیمی جیمز به جیمی تغییر داد.در لندن جیمی به همراه میچ میچل نوازندۀ درامز و نویل ردینگ نوازندۀ گیتار بیس ؛ در زمان کمی معروف شدند. هندریکس در انگلیس آهنگ Hey Joe را ساخت و اجرا کرد که به مدت ده هفته در صدر بهترین آهنگها در انگلیس بود.
او در سال ۱۹۶۷ آلبوم Are you Experieced را منتشر کرد که یکی از محبوبترین آلبومهای راک در تمام زمانها شناخته شده است. او در این آلبوم از تکنیکهای جدید در تکنوازیهایش استفاده کرد. در طول کنسرت هایش نیز او با اعمالی نظیر : نواختن گیتار در حالی که آنرا به پشتش برده بود یا میان پاهایش بود و یا وقتی گیتارش کاملا روی زمین بود ؛ مهارت نوازندگیش را به رخ میکشید.
به خاطر محبوبیت زیادش بسیاری از سیاهپوستهای متعصب ؛ او را خائن میدانستند و اعتقاد داشتند که او برای افزودن بر شمار طرفداران سفیدپوستش دست به هر کاری میزند. جیمی در ماه ژوئن ۱۹۶۷ به آمریکا بازگشت و در جشنوارۀ مونتمری شرکت کرد.او در آنجا به نواختن گیتار با دندانهایش پرداخت و سپس سازش را برروی صحنه آتش زد.در ماه دسامبر ۱۹۶۷ آلبوم محبوب Bold As Love را منتشر کرد.

با
هندریکس در سال ۱۹۶۸ یک تور تاریخی و فشرده در سرتاسر آمریکا داشت که شامل ۵۴ کنسرت در ۴۷ روز میشد که باعث شد در سراسر ایالات متحده کاملا شناخته شود. وقتی از تــــور برگشت ؛ اقدام به خرید و تجهیز یک استودیو در نیویورک کرد ؛ که برای کارهای خاصش < افکتها و تکنیکهای نوازندگی او > مناسب باشد او این استودیو را الکتریک لیدی نامید.
جیمی هندریکس بزرگ آخرین آلبومش را با نام Electeric Lady Land در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد.از کارهای جالب او در این آلبوم همکاری دوباره با بیلی کاکس و استفاده از پدال واه بود که در آن زمان تازه ابداع شده بود.این آلبوم را تأثیرگذارترین آلبوم او میدانند. سال ۱۹۶۹ سال افول جیمی بود.او با مشکلاتی ؛ هم در زندگی کاری و هم در زندگی شخصی روبرو شد.
جیمی را در آن سال به خاطر همراه داشتن هروئین دستگیر کردند.در همین سال ؛ تهیه کننده اش ؛ چاس چلندر او را رها کرد. او در ماه ژوئن گروه سه نفره ئی با نام Gypsiz تشکیل داد ؛ که در آن جیمی گیتار برقی ؛ بیلی کاکس گیتار بیس و بادی میلر درامز مینواختند.این گروه در ابتدای سال ۱۹۷۰ برنامه های بسیاری اجرا کردند که بعد از مرگ هندریکس در میانۀ سال در آلبومی به نام Machin Gun منتشر شد.
در همین سال جیمی درامر قدیمی اش میچ میچل را در گروه پذیرفت که در مدت کمی چندین قطعه ضبط کردند.این قطعات سالها پس از مرگ هندریکس در آلبومی به نام : First Rays of the new Rising sun منتشر شد. او آخرین روزهای زندگیش را بخاطر شرکت در یک فستیوال موسیقی در لندن گذراند.... اما صبح روز ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۰ ؛ هرچه او را صدا زدند از خواب بیدار نشد....
علل مختلفی برای مرگ هندریکس ذکر شده .بعضی مرگش را در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر میدانند ؛ عده ای خودکشی را دلیل مرگ او میدانند و .... بعد از مرگ او دو آلبوم دیگر از کارهایش به بازار آمد : Cry Of Love و Rine Bow Bridge .

در هر حال شیوۀ نوازندگی جیمی هندریکس تأثیر زیادی بر موسیقی راک ؛ بلوز ؛ ریتم اند بلوز و جز گذاشت.عده ای او را بزرگترین نوازندۀ قرن میدانند ؛ بسیاری از نوازندگان از تکنیکهای او تقلید کرده و میکنند و افرادی مانند : اینگوی مالمستین .جو ساتریانی ؛ ستیو وی و جف بک کاملا تحت تأثیر او در نوازندگی هستند....



منبع : fun4all.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد